torsdag 8 december 2011

Flöde

Så blev det lite jul hos mig också till sist. Stjärnorna och stakarna på plats i fönstren, någon enstaka tomte utställd lite här och där, och knasigast av allt står också granen (!) färdigklädd i vardagsrummet. Jag har aldrig någonsin klätt granen på någon annan dag än just kvällen innan julafton. Men så tänkte jag, att jag möjligen kan få lite julkänslor, och kanske är det ändå bra att den får stå längre än en vecka innan den kastas ut. I vanliga fall brukar den åka ut innan nyår. Hos mig varar definitivt inte julen fram till påska, och inte heller till fasta för den delen.


Förmiddagen igår var väldigt seg. Jag hade inte alls lust att göra någonting och valde därför att ligga som en utslagen säl i soffan. Min farmor mötte änglarna förrgår, och jag tror att en lugn harmonisk förmiddag var precis rätt för mig.


På eftermiddagen hade jag föräldramöte med Kevin och fick bara höra bra saker. Det var en period när han hade det väldigt jobbigt och precis allt gick ut över skolan. Så fick han ny medicin, och jag tror att den kan ha gjort underverk. Det är inte så svårt att räkna ut att smärta kan göra vem som helst galen. Att vara 12 år och inte kunna sova riktigt, inte vara som alla andra, hata sitt funktionshinder samt ha ont precis hela tiden kan inte vara en lätt match. Att göra en totalomvändning, från att vara klassens bråkstake, till att bli vad en av fröknarna sa "en riktig tillgång för gruppen" är imponerande och det märktes att han själv växte av att få så många lovord.

Kvällen igår och kvällen idag har tillbringats i kreativitetens tecken. Här har pysslats, bakats och gjorts godis och jag är mest glad över att åter känna skaparglädje :)

Saffranskorpor i påsar med gammeldags stil...
Så måste det ju bli några busiga påsar som lockar till leenden...

Och så den jag gillar allra mest :)

Vi fortsatte vi med kokostoscakaka, en klar favorit hos mina barn och många andra också för den delen. 
Kladdkakabotten med knäckig glasyr ovanpå, en riktig sockerbomb.
  
Mörk ( 70 %) Fudge med pistagenötter och mandel

Fudge med 50/50 ljus och mörk choklad, nötter (pistage & cashew) samt mjuk kola.

Ingen jul utan kola och i år blev det två olika smaker: saffran och pepparkaka. Saffran kan verkligen rekommenderas!
Klart att även kolorna ska bo i någonting vackert, eller hur?!
I morgon kommer kärleken och på fredag ska vi tillbringa förmiddagen tillsammans med Filip i skolan. På söndag har jag lovat barnen att koka knäck och baka pepparkakor. Ingen av oss gillar hemmagjorda pepparkakor men alla vill ändå baka dem. Lite knasiga men det är ju precis så vi är och vi älskar det!

Till veckan är det Kevins tur att bli invaderad under skoltid, då enbart av mig. Lika bra att passa på för jag antar att han kommer att införa besöksförbud i sjuan ;-)

Nu ska fröken kreativ hoppa i säng. Ha det bra där ute!

Kram!















4 kommentarer:

pipan sa...

Så kul att se att inspirationen kommit tillbaka. Vilka fantastiska påsar och strutar....och vilket underbart gotta!!! :O Känns som om jag måste göra ett besök hos Fröken Fors snart! ;-) Hoppas att ni kommer på vernissagen så vi får ses lite grann iaf i helgen och sen MÅSTE vi se till att ta oss lite kvalitetstid nån dag, saknar dig! Stoooor kram <3 (Och sov gott, Fröken Kreativ)

Carina sa...

Åhh...hjärtat, va mycke fina, kreativa och smarriga godsaker du har skapat. Jag ska nog följa ditt exempel och ta in granen redan nu, då kanske även jag vaknar till och kan känna inspiration för julpysslet :). Va härligt att höra att det går bra för Kevin, krama om dom båda två ifrån mig och viska ideras öron att dom är två helt fantastiska pojkar!
Tusen kramar till dig:).

EmmaChristin sa...

Camilla: Du vet att dörren alltid står öppen för dig, gotta eller inte. Vi ska absolut försöka komma iväg på vernissagen. Vi måste definitivt skärpa till oss och ta en lååååång fika någon dag, saknar dig också. Kram och tack!

Carina: Tack, det känns så himla bra. Ja, gör det, jag tyckte allting kändes så mycket bättre och nu när snön föll blev det riktigt bra. Jag ska absolut krama om barnen och låta dem veta hur fantastiska de är. Kram :)

Stina sa...

Kramar till dig och din familj! <3

Bloggintresserade