fredag 17 februari 2012

Hjärtefråga

Ikväll väljer jag att skriva om någonting som ligger mig väldigt varmt om hjärtat, och som de flesta av er säkert läst om i tidningarna, Värmestugan. Man har från kommunens sida valt att inte fortsätta ge ekonomiskt stöd vilket betyder, om ingenting annat sker, att man blir tvungna att stänga igen om några månader.

Bra? Dåligt? Det beror på vem man frågar, men i min mening är det ett stort misstag och ett galet beslut kommunen tagit, och jag ska försöka förklara varför jag tycker som jag gör.

Värmestugan finns i Söderhamn och öppnade för ett år sedan på alla hjärtans dag. Till Värmestugan är alla människor välkomna, men upprättades främst som en välkomnande plats till människor som av olika skäl hamnat snett i livet. Till Värmestugan får man komma, även om man har druckit alkohol, men det är inte tillåtet att dricka i lokalen. Detta är förövrigt en regel som inte missbrukas. På Värmestugan arbetar kompetent personal som är väl medvetna om hur det ser ut för människor som tagit felsteg, människor som kan behöva ett samtal, stöd, råd eller bara en vän med ett lyssnande öra. På Värmestugan kan man få hjälp med ombyte av kläder, tvätt av kläder, dusch, servering av fika (för en mycket liten peng!), samt få hjälp till kontakt med myndigheter eller sjukvård och detta kan man som missbrukare få hjälp med, även om det nu råkar vara så att man missbrukat just den dag man behöver hjälpen.

Som sagt finns skilda åsikter om Värmestugan, såväl positiva som negativa och så måste det naturligtvis få vara. Det som upprör mig är att när jag läser de negativa kommentarerna som skrivits kring detta, eller när jag läser om anledningarna till varför man beslutat att lägga ner kommunstödet ser jag bara okunskap, inkonsekvent fakta samt simulerade potentiella händelser, dvs. saker som inte skett men som den lite bättre, eller livrädde "Svensson" menar KAN hända. Faktum är, att bakom de negativa åsikterna saknas relevant fakta och statistik som tyder på att Värmestugan skulle vara förgäves. Jag saknar helt det relevanta fakta som visar att nedläggning av Värmestugan leder till en positiv utveckling och bättre hjälp och omsorg. Var är den fakta som visar att fler missbrukare gick in i behandling, blev nyktra och skötte sig bättre medan Värmestugan inte fanns? Tro mig, den finns inte.

Jag tror att felet i hela den här historien är att människor har fått för sig att Värmestugan borde leda till att alla missbrukare slutar missbruka, men det är fel. Ingen Värmestuga har någonsin, eller kommer någonsin visa statistik på att alla missbrukare eller hemlösa som satt sin fot innanför dörrarna kommer att bli nyktra alternativt bostadsägare. Och det är heller inte meningen. Oavsett var vi kollar i detta land; norr, syd, öst eller väst. Storstad, småstad eller by, så finns missbrukare. Vi har de missbrukare som "alla" känner till, sedan har vi en stor del dolda missbrukare. Ni vet, sådana som lever ett liv som ser bra ut på ytan, med arbete, hus, barn, bil, men där alkoholen, drogerna eller medicinerna gör sig påminda om kvällar och/eller helger. Det är väl bara att gratulera alla doldisar som fortfarande klarar av att hålla skenet uppe, som inte har befattningen missbrukare...

Jag är personligen ganska trött på missbrukare. Jag har levt med "sådana" en stor del av mitt liv och vet precis hur mycket missbruket förstör familj och relationer. Jag vet hur det är att sitta ute på en balkong en hel natt i minusgrader, med endast ett badlakan med kräks att värma sig med och jag vet att man står ut för att slippa se, slippa uppleva.. Jag vet hur det är när polisen kommer och hämtar en förälder, hur det känns att stå ensam kvar. Jag vet hur det känns att bli misshandlad. Jag vet hur det ser ut när någon sticker kniven i en annan människa, och jag vet hur det är att vara mamma åt sin egen mamma. Jag vet hur det är att bo i fosterhem. Jag vet hur det är att flytta hemifrån och sköta allting själv när man är 14år. Jag vet hur det är att ständigt vara orolig och jag vet hur det är när man önskar att ens förälder låg i graven enbart för att veta att allting är lugnt. Jag vet att det inte är kul...

Jag vet hur många gånger jag själv har sagt att missbruket är självvalt. Att det bara är att göra någonting åt det. Men jag vet också att det inte är så "bara" verkligheten ser ut. Inte för alla, inte nu och inte sedan.

Jag vet också hur plågsamt ett missbruk är för den som missbrukar. Jag vet, för jag har sett. Jag vet hur enkelt det är med en tanke om nykterhet och jag tror mig förstå hur svårt det är att genomföra det. Jag vet att ångesten hos personen som missbrukar är stor och jag vet att det enklaste sättet att dämpa denna ångest är att fortsätta.

Jag vet att det finns dagar då människor känner att de helt enkelt inte orkar längre, men att steget in på Värmestugan den dagen kan vara räddningen. Jag vet också att alkoholen, eller drogen kan vara det som gör att denna person klarar av att gå utanför dörren, ner till Värmestugan och prata, kanske be om hjälp, istället för att välja en väg mot döden. Just den dagen. Är det då verkligen humant och är det vettigt att säga till en missbrukare att denne får gå till ett ställe som inte släpper in honom/henne? Den dagen, och i ett tillstånd då det kanske är som allra viktigast att hålla uppe dörren.

Jag vet hur det är att vara medmänniska. Jag vet hur det är att vara ödmjuk inför livet och allt som kan ske. Det är skillnad mellan att vara stor på sig och att vara stor. Jag väljer att vara stor. Jag väljer att förstå att alla inte klarar av att leva på det sätt som jag, du och samhället önskar att alla kunde leva. Jag väljer också att gå ner till Värmestugan, ta en kaffe, prata lite och kanske handla någonting på loppisen. Jag väljer att uppleva, istället för att tro. Jag vet vad jag har upplevt, och jag ser hur mycket denna stuga betyder för så många människor.

Jag tycker inte att missbruk är okej, det är ett rent helvete! Men om Värmestugan har lett till att en enda person har valt en annan väg att gå så har den fyllt en mycket viktig funktion. När Värmestugan leder till mindre upprörda föräldrar, barn, dagstidningsläsare och bibliotekspersonal. När Värmestugan leder till att ungdomar som har missbrukande föräldrar känner sig tryggare. När Värmestugan leder till en integration mellan icke-missbrukare, nysvenskar och missbrukare som annars förmodligen aldrig ägt rum, DÅ har Värmestugan mer än väl fyllt en viktig funktion för Söderhamn som stad, för kommunen som invånaransvariga, och inte minst för alla de människor som ser stugan som den enda välkomnande platsen i vår lilla stad.

                                                        

8 kommentarer:

pipan sa...

Härligt med ett starkt och "nyktert" inlägg i frågan. Du imponerar alltid på mig, all min kärlek till dig! Kram

Mia sa...

Bra skrivet! Fortsätt kämpa, jag tror det här är nåt som behövs!

Anonym sa...

Otroligt bra skrivet! Tack!

Anki sa...

Verkligen fantastiskt fint och gripande skrivet av dej.
Kram

marlene sa...

Tack!Du är enastående, ett ljus för många och man kan bara älska det du skriver o det du står för, kram Marlene

emmachristin sa...

Tack för fina kommentarer, de värmer hela mig! Tack också för alla delningar av inlägget, samt delningen av min insändare i Kuriren.

Kramar till er alla ♥

Anonym sa...

Jag besöker själv Värmestugan .Jag och en kompis brukar gå dit och fika och titta runt i Loppisen .Vi är inte missbrukare men jag är medberoende .Känner igen mig i det du skriver och jag känner att efter allt erlände jag upplevt så skulle jag hata alla missbrukare .Och jag har kännt så ibland .Men jag har lärt mig att inte dömma människor bara för att dem hamnat snett i livet.Jag hoppas att Värmestugan får finnas kvar och att fler besöker Värmestugan även vi som kallar oss "Svensson "

emmachristin sa...

Ber om ursäkt att jag inte publicerat din kommentar tidigare. Bloggen har varit på lite semester och jag har heller inte varit inloggad.

Jag hoppas också att värmestugan får vara kvar & jag hoppas att det kommer en dag när du kan släppa ditt medberoende och bli "fri". Det är möjligt att gå bredvid utan att känna någon skyldighet eller ansvar att ta hand om, fixa och trixa - att behålla sin energi för sig själv.

Läste förresten någonting väldigt bra idag:

Let your past
make you better
- not bitter...

Kramar till dig & hoppas du får en fin harmonisk helg!

Bloggintresserade