onsdag 27 april 2011

Renoveringspåsk

Jag & barnen har verkligen haft en helt fantastisk påsk tillsammans med Erica, Sanna & Moa. Vi har inte haft några som helst krav på att göra saker, utan tagit dagarna som de kommit. Och det är just då man kan fylla på med lite ny och fräsch energi...Även om man totalrustar ett kök ;-)

Japp, det är precis vad vi har gjort, jag och min syster. Mycket jobb var det, men vi tog det i den takt vi kände för och bra blev det! När jag flyttade in i den här lägenheten fick jag välja tapeter till samtliga rum. I vardagsrummet har jag sandfärgat, i hallen ljusbeige, i sovrummet vitt och i köket hade jag ljusgrått. Det är fint med neutrala färger, men köket har verkligen varit helt opersonligt. Det, tillsammans med lätt gulnade och totalt sönderslitna skåpluckor fick mig att ta steget och göra någonting åt det. 

Tanken var från början att vi bara skulle ta bort eventuellt löst sittande tapet där fondväggen skulle vara, slipa ner skarvar, spackla, slipa och sedan tapetsera, men när vi började insåg vi att det skulle vara en omöjlighet. Inte mindre en fem lager tapet, och vad vi tror också ett lager färg dolde sig under min gråa tapet. Det gjorde att all tapet var rätt lös och eftersom den nya tapeten var en easy-up skulle förmodligen allting ha ramlat ner om vi inte tagit bort allting.

Det var riktigt jobbigt. Skulle jag säga någonting annat vore det ren och skär lögn. Men med vetskapen om att underlaget skulle bli optimalt var det värt varenda minut, och varje liten svettdroppe.

Eftersom Erica har betydligt mer erfarenhet av tapetsering än jag bestämde vi oss, efter att vi tagit bort all tapet, att hon skulle fixa tapetseringen och jag skulle slipa alla skåpluckor. Att slipa 12 luckor och 5 lådor tar sin lilla tid, men jag är glad för att jag fick vara ute i solskenet. Tror inte att jag fick så mycket färg dock, för när jag var färdig var jag definitivt mer vit än innan ;) Kan förövrigt rekommendera slipdamm som hårstylingprodukt, behövdes definitivt ingen hårspray för att få håret att att formas precis som jag ville. Nässpray däremot hade varit en riktigt fin investering. Hur som helst; Vi slipade, spacklade, slipade, målade, spacklade lite till, slipade lite till och målade lite mer och till sist var vi klara!    


Vad står placerad längst till höger? Jo, det är en diskmaskin :D Hon som svurit på att aldrig ha en diskmaskin i lägenheten har tänkt om. Jag tycker att det är på tiden att jag kan få sätta mig i lugn och ro och slippa stå och diska efter varenda måltid här hemma. Jag väljer att kalla det egenvård.

Igår åkte tjejerna hem igen och Kevin åkte till pappa. Det blev väldigt tomt här och både Filip och jag saknar dem så det gör ont i hela kroppen. Tur för mig som fick två jättefina teckningar av Sanna och Moa som värmer hela mosterhjärtat. 
"Hej! Tack för att vi får sova här. Det är trevlig tycker jag. Hoppas vi får komma hit igen. Många kramar Sanna"
Sanna gjorde sin teckning här, men Moa hade gjort sin teckning innan de åkte hit. Erica berättade att hon suttit en lång stund med den, och frågat om jag tyckte om blommor och fjärilar...Lillstumpan :)

Jag hoppas och önskar att det kommer en dag när jag får ha min syster lite närmre. Det går alldeles för många dagar mellan gångerna vi ses.






Jag ska verkligen skicka ut min önskan och tro på att den dagen kommer. Nu är det dags att slumra som vanligt. Förstår inte vad det är för fel men klockan har lyckats blivit halv tre igen. Jag som hade lovat mig själv att komma i säng i tid för att komma upp i tid och sätta mig med studierna.

Våren är här. Det har blivit grönt och allting har vaknat till liv. Visst är det underbart?! Grannen berättade att han kollat vattentemperaturen vid stugan. Tre decimeter under ytan var det åtta plusgrader, det är mycket för att vara i april. Snart ligger vi på stränderna med våra badlakan och picknickkorgar, jisses vad skönt!
  KRAMAR 




2 kommentarer:

Carina sa...

Helt fantastiskt fint, vad duktiga ni är :).
Kramar till dig

pipan sa...

Jädrans vad snyggt det blev! (Gissa vem som ska få hälsa på mig när det är renoveringsdags?) Kram//Millan

Bloggintresserade