torsdag 14 april 2011

Gullefjun?

Jag har haft några veckor där jag haft fullt fokus på studierna. Lite för mycket för att vara ärlig och nu har jag dragit åt handbromsen lite. Att som förra veckan lägga 70 timmar på 5 dagar på studierna är inte hälsosamt, och det är heller inte hållbart i längden. Den här veckan har varit betydligt lugnare och jag har ändå hunnit med ganska mycket.

Idag var jag och lunchade med Cathy, Karin och Maria. Många skratt och mycket surr blev det, men härligt var det och precis vad jag behövde!

Jag och Filip hade lite matlagningskurs på eftermiddagen. Han är ju väldigt intresserad av matlagning och jag passar gärna på att lära honom det jag kan, och framför allt hur man gör det från grunden. Även om jag också slarvar ibland så gillar jag verkligen inte halvfabrikat och mat med en massa konstiga livsmedelstillsatser i. Jag vill göra vad jag kan för att mina barn ska må bra och få i sig hälsosam mat. Det är stor skillnad mellan att äta nyttigt ibland och att äta skräpmat ibland.


Vi köpte en hel kyckling som vi sedan styckade.

"Usch, vad äcklig" blev Filips kommentar när han tittade på denna. Jag håller med honom, den är inte snygg på något sätt. Svårt att se att denna en gång varit ett litet gullefjun...



Och den såg definitivt inte bättre ut såhär... 










Men när delarna var utskurna och låg på detta sätt konstaterade han att det faktiskt såg rätt bra ut.

Filéerna gjorde vi i ordning och åt idag. Vi grillade lår och vingar i ugnen till imorgon.

Skrovet stoppade vi i en kastrull tillsammans med grönsaker, kryddor och salt och kokade buljong som vi stoppade i frysen för framtida bruk.

Jag är glad att Filip vill vara med och lära sig och jag hoppas att det håller i sig. Fortsätter han som nu kommer han ha en mycket lycklig flickvän i framtiden ;)

Kramar!

2 kommentarer:

pipan sa...

Som vanligt....världens bästa mamma!!! Kram// Millan

emmachristin sa...

Som vanligt...världens bästa vän!!! Kram// Moi

Ps...Jag saknar dig. MASSOR! :)

Bloggintresserade