söndag 22 maj 2011

Jag, min blogg och mina åsikter

Här är jag. Jag har valt att blotta mig, vem jag är, vad jag står för, mina tankar och vad jag tror på. Jag säger vad jag tycker om, och jag står för vad jag ogillar.

Det är fritt för vem som helst att läsa det jag skriver, och det är också helt fritt att tolka, analysera, tycka, tro och anse precis vad man vill. Min sanning är min sanning. Min tro är min tro. Min övertygelse är min övertygelse. Med det sagt: Det behöver inte vara din. Om du berörs av någonting jag skriver, eller tycker att jag har bra tankar och åsikter blir jag naturligtvis väldigt glad. Om du ogillar det du läser och tycker helt annorlunda är det också helt okej. Om du vill berätta för mig att du tycker att jag är ute och cyklar, så snälla gör det. Jag vill däremot göra dig uppmärksam på att jag inte publicerar anonyma kommentarer med undantaget om man vill berätta om något som är väldigt känsligt förstås. Varför? Om du öppet ska tycka någonting om mitt synsätt och vill klargöra det för mig, kan en bra början vara att du står upp för dig själv och dina åsikter, utan att gömma dig bakom att vara ingen.

Jag vet att min positivitet och min starka tro på att människan kontrollerar och påverkar sitt liv kan vara provokativ, men det är sådan jag är, det är vad jag tror, och det är som sagt min sanning. Ingen behöver tala om för mig att livet inte alltid är en dans på rosor. Ingen behöver tala om att alla människor inte alltid har förmåga att välja lycka. Ingen behöver förklara att vi alla är olika, det vet jag. Jag vet att alla människor inte har förutsättningar att välja lycka, och tro mig när jag säger att jag vet att det inte alltid är enkelt.

När jag skriver om val, om optimism och pessimism, om att vi själva mår bäst av att fokusera på det som är gott menar jag vartenda ord, men jag talar inte om människor som av en eller annan orsak inte har förmåga att göra det. Jag talar inte om personer som av medicinska skäl inte har möjlighet. Jag förstår att det kan leda till upprördhet eller irritation om man själv, eller någon anhörig befinner sig i ett sådant läge, men trots det kommer jag inte att ändra mitt synsätt. Jag kommer fortsätta hävda att människor kan påverka sitt mående, sin nuvarande situation och till stor del också sin framtid. Jag kommer att fortsätta med det, eftersom jag alltid utgår från de människor som har förmåga att göra det.

Jag hävdar också att motion får människor att må bättre och att människor bör röra på sig. Jag hoppas att alla då förstår, att jag inte tänker på personer som är förlamade, gravt funktionshindrade eller har andra skador/sjukdomar som omöjliggör motion. Lycka är lycka och ska så utgå från lycka. Den som är lycklig måste få vara lycklig fullt ut, utan att behöva ursäkta sin lycka för att det finns de som har det sämre.

Om det skulle vara så att det du läser stör dig till den grad att du mår dåligt eller blir så irriterad över vad jag skriver att du inte kan släppa det, rekommenderar jag dig att välja att lägga ditt fokus på någonting annat, någonting du mår bra av. Att fortsätta läsa min blogg kommer då endast att leda till större irritation, och kanske förstöra din dag? Det tycker jag är onödigt när du kan välja att göra någonting annat. Men om du nu fortsätter att läsa och irritationen stannar kvar kan du ställa dig frågan vad du egentligen blir irriterad på? Ligger det hos mig, eller ligger det hos dig? Som sagt, kom ihåg att det här är mina åsikter. Jag sitter inte inne med någon universal sanning, och det finns ingenting som säger att det jag skriver stämmer för dig, så försök att behålla din egen energi och låt inte mina ord stjäla den. Eller varför inte skriva till mig och berätta vad du anser och ge mig en annan bild, någon jag kanske har missat?!



Vad jag håller på med?

Nej, det har inte slagit runt. Det jag nyss gjorde var att försöka ge en klar och tydlig bild över vad jag menar med att vi alltid kan göra val, även om vi inte kan göra det i allting. Om vi blir irriterade har vi ändå flera olika val att göra, och vi kan stanna upp och fråga oss själva vad vi egentligen mår bäst av. Våra val påverkar vårt mående just nu, men också vår framtid, oavsett om det handlar om kommande tio minuter, hela dagen eller längre tid än så...

                                DET mina vänner är en universal sanning ;-)

                                                           Kram!

Inga kommentarer:

Bloggintresserade