fredag 15 juli 2011

Jo SKÄR!

Hahahaha! Hade inte riktigt tänkt att jag skulle blogga just nu, men efter ett hysteriskt kul telefonsamtal kan jag inte göra annat än att dela med mig av detta.

Erica, min syster ringde för en stund sedan. För er som inte känner till vad hon gör ska nämnas att hon är utbildad biomedicinsk analytiker och arbetar just nu på patologen på Karlstads universitetssjukhus.

Efter att under en längre period ha irriterat sig på ett födelsemärke på ryggen gick syrran idag till en kollega och bad henne skära bort märket. Kollegan avrådde starkt till detta och menade att man inte skär bort ett födelsemärke utan bedövning. Erica, som liksom mig är rätt viljestark satte dövörat till och sa högt och bestämt "Det är klart att det går: SKÄR!".

Okej, sa kollegan och skar bort märket. Och visst gick det bra, förutom att hon blödde lite, men det avtog. Efter en stund började det blöda lite mer, och när Erica varit hemma en stund fullkomligt forsade blodet och hon blödde igenom 8 kompresser. Så, vad göra?

Jo, med vetskap om att hon har lite låga trombocyter (blodplättar) var det dags att ringa jouren. Och visst fick hon en tid ganska omgående. Och visst var det kanske aningens pinsamt att sitta som BMA:are och förklara att man opererat sig själv så man håller på att förblöda!

Lite mobbad av läkaren blev hon och han kunde inte riktigt förstå vad hon tänkt med, men att hon hade skäl att åka tillbaka till sjukhuset var det inget snack om. Två stygn blev det, och sedan blev hon hemskickad med ordern om att aldrig någonsin mer utföra självoperationer ;-)



Tack Erica för att du delade med dig och fick mig, och förmodligen också flera, att skratta!

1 kommentar:

pipan sa...

Hmmm, är ni släkt eller? Dårar!

Bloggintresserade