måndag 28 mars 2011

En massa gotta, Earth Hourskrämsel och framtidens raggningsreplik.

Den här helgen har bara svischat förbi och nu när jag satte mig här kom jag inte alls ihåg om vi gjort någonting eller inte. Helt galet, snacka om att jag har miljoner saker i skallen. Det tog en stund innan jag kom på att vi var på innebandycup igår förmiddag. Filips lag vann alla sina matcher, och i den sista gjorde Filip storbrorsan till en riktigt mallig åskådare genom att göra ett hattrick. Efter cupen åkte vi hem en sväng, sedan var vi runt och kikade lite, köpte lördagsgodis och en ny handkontroll till tv-spelet.

Senare mot kvällen kom några vänner till grabbarna, och vips så försvann alla ut och spelade bandy.
Filip var inte så pigg, och valde att hjälpa till med maten en stund först. Och mästerkock som han är blev maten vansinnigt god ;)  Hel ungsbakad sparrispotatis, ryggbiff och en riktigt god sås. Vi mixade ihop rapsolja med mycket ruccola och timjan, en vitlöksklyfta, citronrasp och lite salt och hällde över potatisen; helt suveränt!

Det var meningen att jag skulle göra efterrätt också, men Kevin ville så gärna sova över hos sin kompis så vi kom överens om att spara med att göra den till idag. Jag och Filip bestämde oss för att mysa i soffan med täcken och kuddar och film. (Ja, vi fuskade lite under Earth Hour. Släckte all belysning och datorer, men lät teven gå) När Filip somnat satte jag mig med böckerna igen tills jag såg dubbelt och famlade in i sovrummet.

Med morgonpigga Kevin borta och morgontrötta Filip hemma blev det en chock att vakna och inse att klockan var 10.40! Att sova bort halva dagen är inte riktigt min grej, samtidigt som jag tror att vi verkligen behövde den sömnen. Vi hade förmodligen sovit ännu längre om inte telefonen hade ringt. Fem minuter efter vi vaknat kom Kevin hem igen.

Jag frågade vad de hade gjort igår och han berättade:  Vid 19.40 gick vi till Shell för att hyra film. På vägen hem släcktes ALLA lampor och det blev kolsvart! Vi såg inte varandra. Jag ropade på Filip för att veta var han var någonstans. Han ramlade omkull för att han inte såg var han gick, och jag ramlade också. Vi blev ju skiträdda och sprang hem så fort vi kunde!!! 

Eart Hour kanske inte är den allra bästa tiden att gå ensamma till macken, men det hade naturligtvis helt glömts bort av föräldrarna.

Idag har vi bara tagit det lugnt. Kevin fick vara med och göra efterrätten. Den blev till med inspiration från programmet Sveriges mästerkock. Chokladmousse med rårörda hallon och mandelnougatine.Tyvärr har jag inte redskapet som behövs för att göra ett cylinderformat nougatine, men ett fyrkantigt blev det i alla fall. Det var gott också, men jag tror inte jag hade klarat av den utan hallon till. Hallon bryter ju sötman jättebra och gör att det inte känns så mastigt.


Avslutar med att citera ett av Svenska Postkodlotteriets tips över hur man kunde fira Earth hour:

"Hitta en date. (Om du är singel.) Det sägs vara klimatsmart att bo ihop."

Jag kan nästan höra framtidens raggningsreplik:

- Hej, vill du följa med mig hem och kanske bli lite... klimatsmart?

 Haha!

God natt & kram på er!

3 kommentarer:

Carina sa...

Men oj, oj, oj, jag blir så hungrig.
Har man en konstnärsådra så gäller det tydligen i allt :). Du skulle ju vara med i halv 8 hos mig, snacka om snabba pengar för dig.
Kramis

pipan sa...

Jag som inte brukar titta på matlagningsprogram tittade faktiskt på det där avsnittet och har också funderat på att testa efterrätten, blev du förvånad? Gillar raggningsrepliken! *funderar på var/när jag kan testa den* Kram//Millan

emmachristin sa...

Carina: Nä, inget halv åtta hos mig, vill inte vara med i TV :/ Men visst är matlagning och bak någonting jag trivs med. Kul också att barnen är med och skapar. Det är förhoppningsvis någonting de tar med sig när de ska stå på sina egna ben.

Camilla: Inte ett dugg förvånad faktiskt ;)

Kram till er båda!

Bloggintresserade