onsdag 26 januari 2011

Låt aldrig rädsla stå i vägen för dig själv

Hur många av oss går omkring och är nöjda med hela vår livssituation? Många gånger kan det finnas en, eller flera, saker som vi både medvetet och omedvetet tänker på och som påverkar oss mer än vi anar.
Vi tänker att vi inte vill göra en sak, men gör det i alla fall. Vi tänker att vi skulle vilja prova någonting nytt, men bestämmer oss för att skjuta på det. Det enda som står i vägen är vi själva och med all sannolikhet handlar det i grund och botten enbart om rädsla. Det lättaste är naturligtvis att lägga allting utanför sig själv och skylla på andra omständigheter, men om vi sätter oss ner en stund och verkligen analyserar kommer vi att finna någon form av rädsla.

Är det inte rädsla för att prova nya saker kan det vara rädsla för vad någon annan ska tycka och tänka. Rädsla för att såra, rädsla för att "misslyckas" , rädsla för att inte klara av ekonomin, rädsla, rädsla, rädsla...
Att jag satte ordet misslyckas inom citattecken är av den anledningen att jag inte är säker på att det finns någonting som heter misslyckas. Som dikten om att misslyckas säger: Om jag misslyckas betyder inte det att jag är misslyckad, jag har bara inte lyckats.

Vi lever här och nu. Här och nu! Gör det Du verkligen vill göra och vänta inte p.g.a. din rädsla. När vi vill någonting tillräckligt mycket kommer vi att nå dit, men när vi hoppar över att följa våra hjärtan då misshandlar vi oss själva. Vi kan inte förlora, vi kan bara vinna. Oavsett om vi hamnar i en svacka eller ett stöter på ett hinder så går vi garanterat ur det som vinnare bara vi beslutar oss för det.

Mål, delmål, visioner... Alla viktiga delar som tar oss framåt när vi vill men hämmar oss när vi inte vågar.
Vågar du?

1 kommentar:

pipan sa...

Hmm, det var nu jag kände att det är dags att klura ut VAD jag vill igen....känner att jag har tappat tråden lite. Tack för att du påminner mig! Kram// Millan

Bloggintresserade