onsdag 26 januari 2011

Vad vill du?

Medflyttat inlägg frånbloggsida

VAD VILL JAG?
Har du någon gång ställt dig frågan "Vad vill jag"?
Och då menar jag VERKLIGEN ställt den frågan.

Hur många gånger har du ställt frågan "Varför är det så här"?

Vi lever vårt liv nu, här och nu. Vi har själva möjlighet att påverka hur vårt liv ska vara/bli. Med tankar och beslut kan vi göra så mycket mer än vi många gånger själva förstår. Hur många människor känner inte att livet springer dem förbi? Hur många lever sitt liv på ett sätt de egentligen inte vill eller ens mår bra av? Hur många skulle vilja ha det på ett helt annat sätt?

Om jag inte frågar mig själv vad JAG egentligen vill, hur ska jag då veta vad det är jag ska sträva efter, vilket mål jag har, eller ens hur jag ska komma dit? Det kanske inte är säkert att det finns ett konkret svar i den frågan, man kanske inte ens vet vad man vill, men då kan det vara god tid att fundera på det.
Vi sätter så många gränser åt oss själva (även jag). Jag vill...men det är ingen idé för... jag vill...men vågar inte... jag vill, jag vill, jag vill...

Om jag ställer frågan "Vad vill jag" och sedan skriver ner på ett papper vad jag vill.
Sedan ställer jag mig frågan: Okej, är jag på väg åt rätt håll, eller behöver jag ändra kurs för att gå mot det mål jag vill? Om jag inte går åt rätt håll kan jag ställa mig frågan hur jag ska göra för att ändra kurs, vad jag behöver göra för att gå åt det håll jag vill.

Kanske kan jag då se en möjlighet jag inte tidigare sett?

Vad gör jag för att leva som JAG vill? Vad gör jag som hindrar mig från att leva som jag vill?
Rädsla, osäkerhet, hänsyn till andra, sätter sig själv i andra hand, ser hinder istället för möjlighet etc.

Självklart ska man ta hänsyn till andra; sina vänner, sin familj, andra nära och kära, men när man börjar ta sådan hänsyn att man helt och hållet försakar sig själv, sin egen vilja och sina egna drömmar, då är det dags att ställa sig frågan "Vad vill jag"

Inga kommentarer:

Bloggintresserade