onsdag 2 februari 2011

vitt, svart & shabby chic

Jag har vid ett flertal tillfällen konstaterat att jag har alldeles för många prylar och har tänkt att jag ska skänka bort en massa saker, bara det blir vår så det går att vara ute i förrådet utan att frysa ihjäl. För 12 år sedan var det mycket modernt med gult så en gång när jag var på Åhléns slog jag till med ett par gula (!?!) keramiklampetter. tyckte jag verkligen att de var skitsnygga och jag minns att de var rätt dyra också.

Men faktum är att de inte riktigt har gjort sig de senaste 10 åren, och därför legat nedpackade i en kartong. Jag har gjort om i sovrummet lite grann, och kände att jag ville ha någonting över nattduksborden. Så var jag ute en snabbis i förrådet igår, och av en slump fann jag mina bortglömda lampetter. Men eftersom gult är fult ville jag definitivt inte behålla färgen.

Var på färghandeln idag och köpte färg, vit högblank sprayfärg. Och jag målade dem, satte upp dem och det såg inte bra ut. Vitt är väldigt fint, men blir lätt opersonligt, och det var precis vad som hände. Så...Jag tog ner dem, målade dem svarta, och hängde på nytt upp dem. Nu blev de istället alldeles för skarpa mot väggen, så det var bara att ta ner dem igen.

Efter en stunds fundering bestämde jag mig för att göra dem shabby chic, och den här gången blev jag nöjd.


Riktigt nöjd! Ibland är det positivt att spara ;) 




2 kommentarer:

pipan sa...

Det blev skitfint! Nu ska du få ett uppdrag av mig: Mitt sovrumsmöblemang ska målas, vad tycker du. Antikvitt och spara omålade skivor på byrå etc, helvitt, svart....Ge mig förslag jag har svårt att bestämma mig. Det ska även tapetseras elr målas i ngn mesig beigeaktig ton. (Typ latte.) Hoppas du har bra idéer på lut. Kram// Pipan

emmachristin sa...

Oavsett färg skulle jag välja att måla alla ytor och jag skulle nog välja vitt. De har superrea på Bergners nu. Jag köpte 2 rullar idag, till ena väggen i köket för 160kr (istället för 900kr som var ord.pris)

Eftersom jag vet hur det ser ut hemma hos dig, att det är lantligt o.s.v. hade jag nog gått på en linje som denna: http://www.jotex.se/DetailPages/DetailPage.aspx?categoryid=52134&productId=291450&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink=

Kram!

Bloggintresserade