onsdag 3 augusti 2011

Livfullt

Idag var det meningen att jag och Filip skulle åka och bada för att senare på kvällen plocka hallon & baka lite igen. Men efter att jag suttit i Telias kö i över en timme frågade Filip om vi inte kunde åka och plocka svamp istället och det tackade jag naturligtvis inte nej till. Tog en chansning att mamma skulle vara okej och vilja följa med och till min och Filips stora glädje blev det så.

Det finns två livsmiljöer som har alldeles speciell inverkan på mig. Platser som helar mig, som ger mig energi, lugn och harmoni. Det är dels vid vatten, i synnerhet när jag fiskar, dels i skogen. Jag tror att jag har överfört det till mina barn, precis såsom mamma och pappa överförde det till mig när jag var liten. Jag hade inte ens lärt mig att gå själv första gången jag tog mig fram själv i skogen. Mormor kunde inte förstå hur mamma kunde låta mig krypa över mossa, barr och sten, men jisses vad jag är glad över att jag har det så djupt rotat inom mig. Oavsett sinnesstämning blir jag alltid så otroligt fylld av livskraft när jag kommer ut till dessa platser. På hösten brukar jag ta med ut pojkarna efter skolan. Vi har ofta korv och fika med oss, och de fungerar precis likadant som jag gör. Finns det någonstans de blir lugna som filbunkar så är det ute i naturen. Filip vet det, och det är också därför jag blir så glad när han självmant väljer skogen. Härligt och mycket lyckat!

Om vi fick någon svamp? Ja, det fick vi =) Jag har faktiskt aldrig åkt ut för att plocka svamp och kommit hem tomhänt, men så är det nog när man har sina guldställen.
 Blev totalt cirka 35-40 liter, så det är vi naturligtvis nöjda med. Till nästa år har jag däremot beställt självrensande kantareller ;)
 Det här är vad man brukar kalla "häxring". Ofta är de större i diameter och det brukar inte synas så tydligt att de faktiskt växer i cirkelform, men den här var så otroligt tydlig att den var värd en bild. Häxringar är mycket vanliga där jag plockar mina kantareller och jag blir lika glad vartenda år när jag ser hur de lyser upp skogen.
 Mormor och Filip var ett utmärkt par i svampplockning. Mormor plockade och Filip satt och gjorde ren nästan varenda liten svamp för att de skulle ha finare svampar i sin korg än jag skulle ha i min. Tyvärr klantade sig mormor lite och det gick inte riktigt som planerat ;)
Kaffe och fika är ett måste i skogen. Det har hänt att jag av ren lathet har hoppat över att ta med kaffetermosen, men det har aldrig hänt att jag då inte ångrat mig. Idag gick det åt 10 koppar under tiden vi var ute, men så var vi också i skogen i närmare 6 timmar.
Bara för att han är så himladens söt. Stackars barn som inte får någon mat hemma & måste äta gräs ;) 

Arga leken? Nej, jag har ingen aning om varför vi sitter som vi gör, men Filip var i alla fall framme med kameran :) Jag har faktiskt inte så många bilder på mig och mamma tillsammans så dessa är jag mycket glad åt att jag nu fått. Förresten är jag glad och tacksam för hela den här dagen. De stunder vi får tillsammans med en mamma/mormor som mår bra är inte överdrivet många och därför väljer jag att vårda dessa stunder, så mycket det bara går.
                                      Mormor & barnbarn kanske?

Efter en bra dag med mycket mullemotion och rekreation kryper jag till sängs med en härlig känsla i både kropp och själ. Klockan är ställd att ringa om 5 timmar och då tänker jag vara pigg som en nötkärna!

                                       För livet och de vi älskar

Bloggintresserade